Himaharju Oy (1488052-0)
Harjuntie 40
74840 Koppeloharju
Maria Röntynen
maria.rontynen@himaharju.fi
Kulunvalvontarekisteri
2022-11-14
Oikeutettu etu
Kulunvalvontaa käytetään yksikön turvallisuuden varmistamiseksi ja poikkeuksellisten tapahtumien jälkiselvittelyyn.
Valvonta perustuu automaattisiin oven ja ikkunan avauksen tunnistuksiin sekä mahdollisiin hälytyksiin.
Kulunvalvontaa suoritetaan ainoastaan yöaikaan (esimerkiksi klo 22–07), jolloin yksikössä työskentelee vain yksi yövalvoja.
Valvonnan tarkoituksena on suojata asukkaita (alaikäisiä), henkilökuntaa ja omaisuutta vahingoilta, karkaamisilta ja vaaratilanteilta.
Rekisterinpitäjän oikeutettu etu (GDPR 6.1.f).
Henkilötietojen käsittely on tarpeen turvallisuuden varmistamiseksi sekä mahdollisten väärinkäytösten tai vaaratilanteiden selvittämiseksi.
Alaikäisten osalta käsittelyä arvioidaan erityisen huolellisesti.
Rekisteri sisältää seuraavat tiedot asiakkaan henkilökohtaisen huoneen ovien ja ikkunoiden käytöstä yöaikana:
- Nimikoidun huoneen oven ja ikkunan avaustiedot
- Palohälytystiedot
- Kellonaika sekä päivämäärä
Rekisterinpitäjän henkilöstö soveltuvin osin.
Henkilötietojen käsittelyn oikeusperusteena on rekisterinpitäjän oikeutettu etu (EU:n yleinen tietosuoja-asetus ” GDPR” art. 6.1 f-kohta).
Käsittely on tarpeen rekisterinpitäjän tai kolmannen osapuolen oikeutettujen etujen toteuttamiseksi, paitsi milloin henkilötietojen suojaa edellyttävät rekisteröidyn edut tai perusoikeudet ja -vapaudet syrjäyttävät tällaiset edut, erityisesti jos rekisteröity on lapsi.
Rekisteröidyllä on oikeus saada pääsy omiin tietoihinsa, pyytää tietojen oikaisua tai käsittelyn rajoittamista sekä vastustaa käsittelyä. Rekisteröity voi käyttää oikeuksiaan ottamalla yhteyttä rekisterinpitäjään. Hänellä on myös oikeus tehdä valitus valvontaviranomaiselle.
Käsittely perustuu oikeutettuun etuun.
Alaikäisten osalta rekisterinpitäjä arvioi vaikutukset erityisen huolellisesti. Kulunvalvontaa ei käytetä kasvatuksellisiin tai kurinpidollisiin tarkoituksiin.
Tapahtuma-aika (esim. oven avaus tai ikkuna-avauksen ajankohta)
Sijaintitieto (mikä ovi tai ikkuna)
Hälytystieto (mikäli ovia ei ole suljettu määräajassa)
Tunnistetieto (mikäli ovikoodi tai tunniste käytössä)
Rekisteri ei sisällä ääni- tai kuvatallenteita eikä henkilöön liitettyjä suoria tunnistetietoja (esim. nimi, henkilötunnus).
Henkilöiden ovenavaukset/ikkunan avaukset yöaikaan sekä palohälytykset ympäri vuorokauden.
Tietoja säilytetään enintään 30 vuorokautta. Järjestelmä poistaa tiedot automaattisesti kuukauden välein.
Tietoja voidaan säilyttää pidempään, jos käsittely perustuu viranomaistutkintaan tai muuhun perusteltuun tilanteeseen.
Tietoja ei luovuteta ulkopuolisille tahoille ilman lakisääteistä perustetta.
Tarvittaessa tiedot voidaan luovuttaa viranomaisille rikosepäilyn tai turvallisuuspoikkeaman selvittämiseksi.
Rekisterin tietoja ei luovuteta EU:n tai ETA:n ulkopuolelle.
Ei manuaalista aineistoa, ainoastaan sähköinen.
Ainoastaan määrätyillä organisaation työntekijöillä on oikeus käyttää asiakasomistaja- ja asiakasrekisteriä ja ylläpitää sen tietoja.
Jokainen käyttäjä on allekirjoittanut salassapitositoumuksen.
Järjestelmä on suojattu palomuurilla, joka suojaa ulkopuolelta tulevia yhteydenottoja järjestelmään.
Tietojen käsittelyä varten vaaditaan käyttäjätunnus ja salasana.
Rekisterin tietojen suojaamisessa ja käsittelyssä noudatetaan tietosuojalain säännöksiä ja periaatteita, viranomaisten määräyksiä sekä hyvää tietojenkäsittelytapaa.
Järjestelmään ei kuulu evästeitä.
Ei tehdä.
Rekisteröidyllä on oikeus tarkistaa, mitä tietoja hänestä on rekisterissä. Tarkastuspyyntö rekisterin yhteyshenkilölle.
Rekisteröidyllä ei ole oikeutta siirtää omia tietoja järjestelmästä toiseen.
Rekisterissä oleva, käsittelyn tarkoituksen kannalta virheellinen, tarpeeton, puutteellinen tai vanhentunut henkilötieto on oikaistava, poistettava tai täydennettävä.
Korjauspyyntö tulee tehdä omakätisesti allekirjoitetulla kirjallisella pyynnöllä tai henkilörekisterin ylläpitäjälle tai todisteellisesti tunnistettavasta sähköpostiosoitteesta.
Pyynnössä tulee yksilöidä mitä tietoja vaaditaan korjattavaksi ja millä perusteella. Korjaaminen toteutetaan viivytyksettä.
Virheen korjaamisesta ilmoitetaan sille, jolta virheelliset tiedot on saatu tai jolle tiedot on luovutettu. Korjauspyynnön epäämisestä rekisterin vastuuhenkilö antaa kirjallisen todistuksen, jossa mainitaan syyt, joiden vuoksi korjauspyyntö on evätty. Asianomainen voi saattaa epäämisen tietosuojavaltuutetun ratkaistavaksi.
Rekisteröidyllä on oikeus pyytää tietojenkäsittelyn rajoittamista esim. jos rekisterissä olevat henkilötiedot ovat virheelliset. Yhteydenotot rekisterin vastuuhenkilölle.
Rekisteröidyllä on oikeus pyytää häntä koskevia henkilötietoja sekä rekisteröidyllä on oikeus pyytää henkilötietojen oikaisemista tai poistamista. Pyynnöt voi osoittaa rekisterin yhteyshenkilölle.
Mikäli katsot, että sinua koskevassa henkilötietojen käsittelyssä on rikottu tietosuoja-asetusta, niin sinulla on oikeus tehdä kantelu valvontaviranomaiselle.
Kantelun voit tehdä myös siinä jäsenvaltiossa, jossa sinulla on vakinainen asuinpaikka tai työpaikka.
Kansallisen valvontaviranomaisen yhteystiedot ovat:
Tietosuojavaltuutetun toimisto
Käyntiosoite: Lintulahdenkuja 4, 00530 Helsinki
Postiosoite: PL 800, 00531 Helsinki
Puhelinvaihde: 029 566 6700
Kirjaamo: 029 566 6768
tietosuoja@om.fi
www.tietosuoja.fi
Rekisteröidyllä on oikeus kieltää tietojensa luovuttaminen ja käsittely suoramainontaa ja muuta markkinointia varten, vaatia tietojen anonymisointia soveltuvin osin sekä oikeus tulla kokonaan unohdetuksi. Emme käytä tietoja suoramainontaa tai muuta markkinointia varten.
joel.puusti@himaharju.fi
Himaharju Oy
Harjuntie 40
74840 Koppeloharju
www.himaharju.fi